• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen

MENUMENU
  • Etusivu
  • Hankeinfo
    • Taustaa
    • Kenelle
    • Palvelut
  • Tapahtumat
    • TULEVAT TAPAHTUMAT

      Tapahtumamme ovat kokonaisvaltaista hyvinvointia edistäviä ja sisällöltään laadukkaita valmennuksia, seminaareja sekä rekrymessuja. Tule mukaan!

    • TOIVO TAPAHTUMAA

      MENNEET TAPAHTUMAT

      Etkö päässyt mukaan johokin tapahtumaamme? Toivo vastaavaa valmennusta tai työpajaa omalle paikkakunnallesi.

    • VALMENNUSPAIKAT

      Valmennusten ja työpajojen tapahtumapaikat ovat idyllisiä ja lämminhenkisiä ympäristöjä.

      VALMENTAJAT

      Valmentajamme ovat koulutettuja ja asiantuntevia alansa osaajia.

  • Tapahtumat
    • Tulevat tapahtumat
    • Toivo tapahtumaa
  • Valmennukset
    • Valmennuspaikat
    • Valmentajat
  • Blogi
  • Yhteystiedot
  • Materiaalipankki
  • In English
Etusivu » Blogi » Yleinen » Osaamisen tunnistaminen – kaikkien etu
Osaamisen tunnistaminen – kaikkien etu

10/09/2021

Osaamisen tunnistaminen – kaikkien etu

Jari Isohanni, koulutusalapäällikkö, tieto- ja viestintätekniikka

Centria-ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan koulutusalapäällikkönä törmään entistä useammin tilanteeseen, jossa opiskelija haluaa suorittaa osaamisen tunnistamisen.

Opetushallituksen määritelmä osaamisen tunnistamisesta kuuluu: “Osaamisen tunnistaminen tarkoittaa sitä, että opiskelijan aiemmin hankkima osaaminen selvitetään. Koulutuksen järjestäjän tehtävänä on tunnistaa opiskelijan aiemmin hankkima osaaminen opiskelijan esittämien asiakirjojen ja muiden selvitysten perusteella, joita voivat olla esimerkiksi tutkintotodistukset, työtodistukset, osaamiskartoitukset, haastattelut tai muut menetelmät.” Määritelmän laajuus antaa opettajalle paljon työkaluja osaamisen tunnistamiseen. Henkilökohtaisesti suosin joko asiakirjoja (mm. sertifikaatit) tai osaamiskartoituksia eli näyttöjä yhdistettynä haastatteluun. Sertifikaattien hyvä puoli on, että niiden takana on yleensä kansainvälinen teollisuuden toimija, joka määrittelee selkeät osaamistavoitteet, joita verrataan opintojakson tavoitteisiin. Näyttöjen osalta laaditaan tehtävät, jotka vastaavat opintojakson tavoitteita.

Osaamisen tunnistaminen on mielekäs tapa opiskelijalle suorittaa opintojakso, ja on vain hyvä asia, että tunnistamista tehdään entistä enemmän. Mutta, mitä osaamisen tunnistaminen tarkoittaa eri toimijoiden näkökulmista, kun erityisesti tarkastellaan työelämässä kehittyneen osaamisen tunnistamista?

Jos asiaa katsotaan kolmikannan, opiskelija-koulutustoimija-yritys näkökulmasta osaamisen tunnistaminen antaa mahdollisuuden tiivistää yhteistyötä. Tähän on muutamakin syy: kun yritys valmistautuu ohjaamaan opiskelijaa, osaamisen myöhempi tunnistaminen mielessä, saa yritys pohtia omia työtapojaan. Tässä tilanteessa yritys joutuu vastaamaan mm. kysymyksiin: Mitä uuden työntekijän tulisi osata? Riittääkö, että harjoittelija osaa käyttää esimerkiksi eri sovelluskehittämisen tekniikoita, vai tulisiko hänen ymmärtää syvällisemmin niiden toimintaa? Kuka ja miten opiskelijaa ohjataan, jotta asetetut tavoitteet saavutetaan? Osaan kysymyksistä on helppokin vastata, mutta osa voi vaatia pohtimista yhdessä koulutustoimijan kanssa, mm. siitä mikä opiskelijan lähtötaso on, tai voidaanko koulutustoimijan opintojaksomateriaalia hyödyntää osana yrityksessä tapahtuvaa oppimista. Tähän työkaluja onneksi löytyy yrityksistä sekä koulutustoimijoilta, mutta myös esimerkiksi Microsoftin tai Amazonin kaltaisilta teknologiatoimittajilta. Hyödyntämällä yhteisiä materiaaleja sekä soveltamalla niitä työelämän tarpeisiin, voidaan varmistua siitä, että opiskelijan osaaminen vastaa työelämän tarpeita ja on pohjaltaan tarpeeksi kestävä.

Opettajalle osaamisen tunnistaminen on hedelmällistä, mutta myös haastavaa. Osaamista tunnistettaessa opettaja reflektoi oman opintojakson tavoitteita ja sisältöä suhteessa teollisuuden osaamistarpeisiin. Tämä antaakin opettajalle mahdollisuuden ketterästi kehittää omaa opetustaan. Toisaalta, mitä enemmän osaamista tunnistetaan sitä enemmän opettajalle jää aikaa keskittyä niihin opiskelijoihin, jotka opiskelevat luokkahuoneessa, ja voidaanpa osaamisen tunnistamista käyttää myös keinona ohjata muita oppilaita.

Opiskelijan katsantokannasta osaamisen tunnistaminen on pelkästään hyödyllistä, koska näin hän voi nopeuttaa opintojaan huomattavasti. Pohtimalla osaamisen tunnistamista yhdessä työantajan kanssa opiskelija tekee harjoittelu- tai kesätyöjaksosta entistä merkityksellisemmän. Edellytyksenä tähän on tietysti se, että muodollisen koulutuksen ulkopuolella hankittua osaaminen vastaa opintojakson tavoitteita.

Osaamisen tunnistaminen antaa työkaluja korkeakouluille, yrityksille ja opiskelijalle. Kannustamalla ja antamalla työkaluja niin opiskelijoille kuin yrityksille, mahdollistamme nopeamman valmistumisen sekä vastaamme tietotekniikan osaajapulaan entistä paremmin. Tämä  kuitenkin vaatii aktiivista vuoropuhelua sekä ohjaamista, yhdessä tehden.

Jari Isohanni
koulutusalapäällikkö, tieto- ja viestintätekniikka
Centria-ammattikorkeakoulu
etunimi.sukunimi@centria.fi

Kategoriassa: Yleinen

Tietoja My Way 2 -hanke

My Way 2 -hanke julkaisee työllistymispolun ja urakehityksen blogia Centria ammattikorkeakoulun My Way 2 -verkkosivuilla elokuun 2022 loppuun asti. Blogistamme löydät erilaisia juttuja ja artikkeleita hankkeemme toiminnasta, muista toimijoista sekä aiheeseen liittyvästä tutkimuksesta. Kirjoittajat ovat aiheeseen liittyvien näkökulmien, sekä työelämän ja koulutuksen asiantuntijoita. My Way 2 -hankkeen blogin sisällöstä vastaa toimituskunta, johon kuuluvat Heidi Kaartinen (päätoimittaja), Mari Murto, Marjo Pekola ja Leena Toivanen.

Ensisijainen sivupalkki

My Way 2 -hanke on mukana ideoimassa ja toteuttamassa kampanjoita ja kokeiluja, joissa työnantajat ja osaavat tekijät kohtaavat. Blogistamme voit lukea lisää siitä, mitä on meneillään.

Ajankohtaista arkisto

Tulevat valmennukset, työpajat ja muut tapahtumat

  • 12.08.2022 Voimavaroja veistelemässä
  • 16.08.2022 Kohti määränpäätä - My Way 2 -hankkeen loppuseminaari
  • kaikki tapahtumat

OTA YHTEYTTÄ

Mari Murto
040 184 8237

myway2@centria.fi

Footer

AKTIVOIDU JA TULE MUKAAN!

Mari Murto
projektipäällikkö
040 184 8237
myway2@centria.fi

Pauliina Mattila
projektityöntekijä
044 449 2631




VALMENTAJAT VALMENNUKSET VALMENNUSPAIKAT HENKILÖKOHTAINEN VALMENNUS

  • Etusivu
  • Hankeinfo
  • Tapahtumat
  • Blogi
  • Tietoa sivun saavutettavuudesta
  • Yhteystiedot

Copyright © 2022 · My Way 2 -hanke | Tietosuojaseloste